Opinia studentów o jakości zajęć dydaktycznych
WYNIKI BADAŃ OPINII STUDENTÓW O JAKOŚCI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH PROWADZONYCH PRZEZ PRACOWNIKÓW WYDZIAŁU MECHANICZNEGO W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024
W roku akademickim 2023/2024, badania ankietowe wśród studentów zostały przeprowadzone dwukrotnie – w semestrze zimowym oraz letnim. Studenci ocenili jakość zajęć dydaktycznych prowadzonych przez 45 pracowników (badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych) Wydziału Mechanicznego.
Zgodnie z „Procedurą badań ankietowych dotyczących oceny zajęć dydaktycznych w UTH Rad” (Załącznik Nr 2 do Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia), ocena obejmowała następujące kryteria:
- Podanie zakresu treści nauczania oraz formy i kryterium zaliczenia.
- Organizacja zajęć (punktualność rozpoczynania/kończenia zajęć i przerw, wykorzystanie czasu).
- Sposób przekazywania wiedzy (jasność, komunikatywność, związek z tematem wykładu).
- Prowadzenie zajęć (aktualność treści, stosowanie różnorodnych metod nauczania, wykorzystanie środków dydaktycznych).
- Konsultacje (dostępność prowadzącego dla studenta, pomoc podczas konsultacji).
- Obiektywność oceniania (sprawdziany/zaliczenia/egzaminy zgodnie z regulaminem studiów).
- Kultura osobista i postawa etyczna prowadzącego zajęcia.
W badaniach stosowano akademicką skalę oceniania – od 2 do 5. Ankietowani mieli również możliwość dodawania swoich uwag, opinii i komentarzy.
Respondenci udzielili, łącznie we wszystkich kryteriach, 5882 odpowiedzi (4049 w semestrze zimowym i 1833 w semestrze letnim).
Średnia ocena ze wszystkich kryteriów ewaluacji uzyskana na Wydziale Mechanicznym wyniosła 4,54. Najwyżej zostały ocenione: kultura osobista i postawa etyczna prowadzących zajęcia oraz organizacja zajęć (odpowiednio 4,69 i 4,60). Wysokie średnie ocen uzyskały również: podanie zakresu treści nauczania, obiektywność oceniania oraz konsultacje.
Respondenci najniższej ocenili sposób przekazywania wiedzy (4,40) oraz prowadzenie zajęć (4,46).
Lepsze oceny uzyskali prowadzący zajęcia na studiach niestacjonarnych. Średnia ocena wystawiona przez studentów studiów stacjonarnych wyniosła 4,56, natomiast przez studentów studiów niestacjonarnych – 4,67.
Spośród kierunków kształcenia prowadzonych na Wydziale Mechanicznym, najwyższą ocenę uzyskały: Budownictwo (4,80) oraz Samochody i bezpieczeństwo w transporcie drogowym (4,73). Najniżej został oceniony kierunek Robotyka i automatyzacja procesów (4,48). Średnia ocena dla kierunku Mechanika i budowa maszyn wyniosła 4,67, a dla kierunku Zarządzanie i inżynieria produkcji – 4,66.
Spośród jednostek organizacyjnych Wydziału Mechanicznego, najwyżej zostali ocenieni pracownicy Katedry Budownictwa (4,78). Najniższą ocenę uzyskała Katedra Fizyki (4,21).
Analiza wyników ankiety w zależności od stopnia kształcenia respondentów wykazała, że proces kształcenia na studiach II stopnia (4,87) został oceniony lepiej niż na studiach I stopnia (4,57). Należy jednak zaznaczyć, że porównanie to nie jest miarodajne, ponieważ studenci studiów II stopnia udzielili znacznie mniej odpowiedzi niż ich koledzy ze studiów I stopnia.
Opracowanie: dr Małgorzata Wojtyniak – Pełnomocnik ds. Jakości Kształcenia na Wydziale Mechanicznym